Карта сайта Электронное обращение На главную

Меню

Главная

Проход по ссылкам навигации

Обнаружили ошибку?

НОВОЕ!

Система Orphus

Календарь новостей

<<Август, 2018>>
пнвтсрчтптсбвс
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Горячие новости

 

 03.08.2018  Дети вместо цветов!

подробнее...

 

 29.06.2018  Открытый диалог «Поклонимся великим тем годам!»

подробнее...

 

 20.06.2018  Списки первоклассников

подробнее...

 

 18.06.2018  Неудовлетворительные отметки

подробнее...

 

 18.06.2018  Что изменится в школах и вузах?

подробнее...

Контактная информация

Адрес: Витебская область, г.п. Лиозно, ул.Безуглого, 9
Телефон: 5-13-98, факс: 5-15-42
Электронная почта: sch1@liozno.edu.by

 

МЕТАДЫЧНЫЯ РЭКАМЕНДАЦЫІ

па аб'ёму і дазавання дамашняга задання

 Пісьменны падыход да аб'ёму, дазіроўцы дамашніх заданняў можа ў нейкай ступені захаваць здароўе вучняў.

Пры арганізацыі дамашніх заданняў варта выконваць наступныя патрабаванні:

• заданне павінна быць зразумела кожнаму вучню, г. зн. усе навучэнцы павінны дакладна ведаць, што рабіць і як рабіць (яснасць заданні);

• заданне павінна насіць характар пытання, посільнага для самастойнага рашэння. Заданні не дасягаюць мэты, калі да іх не дадзены адпаведны інструктаж або, наадварот, яны надзвычай «разжеваны» (павінны мець праблемны характар);

• заданне павінна вызначаць яго праверку. Пры дапамозе кантролю настаўнік выхоўвае ў вучняў стараннасць, стараннасць і акуратнасць у рабоце (ўстаноўка на кантроль);

• заданне на дом можа быць франтальным, дыферэнцыраваным і індывідуальным, але заўсёды з улікам асаблівасцей класа (ўстаноўка на індывідуалізацыю заданняў);

• заданне па прадмеце павінна быць строга рэгламентавана і ўзгоднена з заданнямі па іншых прадметах (ўлік аб'ёму заданняў);

• заданне не павінна быць аднастайным і аднатыпным. У заданнях павінны сустракацца нестандартныя пытанні, пытанні для папярэдняга абдумвання, назіранняў (разнастайнасць заданняў);

• заданне павінна арыентаваць вучняў на самастойны пошук рашэнняў, на выкарыстанне атрыманых раней ведаў і навыкаў у новых умовах (развіццё самастойнасці);

• у заданні павінны ўводзіцца пытанні для паўтарэння асноўных раздзелаў праграмы (ўстаноўка на паўтарэнне пройдзенага);

• кожнае заданне павінна мець цяжкасць, але быць пасільным для вучняў. Гэтую цяжкасць яны могуць пераадолець пры максімальным выкарыстанні ўсіх сваіх здольнасцяў і ўменняў (ўстаноўка на пераадоленне цяжкасцяў вучэнні);

• заданні павінны ўключаць у сябе пытанні, якія патрабуюць ад вучня уменняў параўноўваць, аналізаваць, абагульняць, класіфікаваць, вызначаць прычынна-выніковыя сувязі, фармуляваць высновы, прымяняць засвоеныя веды ў новых сітуацыях і да т. п. (устаноўка на развіццё мыслення);

 

Заданне, накіраванае на засваенне матэрыялу ўрока, лепш даваць у канцы ўрока. Заданне, накіраванае на замацаванне якога-небудзь навыку, лепш даваць адразу пасля практыкаванняў, якія выпрацоўваюць гэты навык. Заданне, кантралюючае веды навучэнцаў, больш карысна даваць у пачатку ўрока.

Дамашняя вучэбная работа цесна звязаная з работай на ўроку, арганічна выцякае з папярэдняга ўрока, з'яўляецца яго працягам і рыхтуе наступны ўрок.

Недапушчальна, калі дрэнна падрыхтаваны ўрок заканчваецца хатнім заданнем, якія ўключаюць прапрацоўку няскончанага на ўроку новага матэрыялу і практыкаванняў да яго. Непасільны аб'ём заданні спараджае хранічнае непаразуменне.

Варта памятаць, што дамашняе заданне тлумачыцца і задаецца да званка з урока і гранічна зразумела вучням. Яшчэ на ўроку настаўнік павінен быць упэўнены, што вучні ведаюць, што, навошта і як рабіць дома. Заданне павінна быць пасільным для большасці, не вельмі простым для моцных вучняў.

Неабходна папярэдзіць залішняе захапленне хатнімі заданнямі, якое можа прывесці да перагрузкі навучэнцаў: выключыць заданні, разлічаныя толькі на механічную працу, занадта грувасткія заданні, адымае шмат часу, але не даюць патрэбнага станоўчага эфекту. Прычынай перагрузкі можа быць і няправільны разлік настаўніка на ўменні вучняў, якіх у іх на самай справе няма.

Перагрузку выклікаюць і такія заданні, аб парадку і прыёмах выканання якіх вучні не маюць ясных уяўленняў, а таксама заданні, не скаардынаваныя настаўнікам па іншых прадметах.

Пастаноўка выразнай мэты кожнага дамашняга задання, іх адбор відаў і рэальная ацэнка ўсіх магчымасцяў навучэнцаў папярэдзіць небяспеку перагрузкі.

Згодна з сучасным педагагічным і гігіенічным патрабаванням, навучанне ў першым класе праводзіцца без хатніх заданняў (толькі са другога паўгоддзя магчымыя заданні па чытання). Аднак нярэдка гэта патрабаванне парушаецца, як яно парушаецца і тады, калі на выхадныя, святочныя i канікулярныя дні дзеці атрымліваюць хатнія заданні.

Рэкамендуемае гігіеністамі час падрыхтоўкі ўрокаў не павінна перавышаць у другім класе 1,2 гадзіны, у трэцім і чацвёртым – 1,5 гадзіны. Пры гэтым улічваюцца індывідуальныя псіхафізіялагічныя асаблівасці дзяцей. Аб'ём дамашняга задання па адным прадмеце павінен складаць 4-5 частку ўсяго часу, якое вучань затрачвае на падрыхтоўку ўрокаў.

Неабходны выразны рытм заняткаў. Для другакласніка пасля 25 хвілін заняткі – перапынак на 5-10 хвілін. Падчас перапынку добра зрабіць некалькі гімнастычных практыкаванняў, карысная спецыяльная гімнастыка для вачэй. У трэцім класе працягласць заняткаў (без перапынку) можа быць павялічана да 35-40 хвілін, а ў чацвёртым – да 45 хвілін. Але на працягу гэтага часу павінна быць фізкультп на 2-3 хвіліны. Падчас вялікага (г. зн. 10-хвіліннага) перапынку навучэнцы трэцяга-чацвёртага класа могуць выканаць невялікую хатнюю працу (напрыклад, паліць кветкі).

Бацькі і дзеці павінны дакладна ведаць асноўныя гігіенічныя патрабаванні, якія датычацца выканання дамашніх заданняў: арганізацыя працоўнага месца, рытм і працягласць заняткі, засяроджанасць пры іх выкананні. 

Праверыць выкананне дамашняга задання – значыць устанавіць факт яго выканання, правільнасць выканання, якасць (як па зместу, так і па форме), выявіць самастойнасць выканання, вызначыць прыёмы, выкарыстаныя вучнямі пры самастойнай рабоце дома, у канчатковым рахунку вызначыць падрыхтаванасць вучняў да засваення новага матэрыялу. Праверка хатніх заданняў патрабуе пэўнай сістэмы: змест матэрыялаў праверкі, яго аб'ём і паслядоўнасць (што і калі правяраць); віды і прыёмы праверкі (якімі спосабамі і як правяраць):парадак выкліку навучэнцаў (каго і калі правяраць). Сістэма праверкі абавязкова павінна прадугледжваць методыку правядзення ўліку ведаў і розныя яго формы, якія дазваляюць ахапіць праверкай ўсіх навучэнцаў і атрымаць дастаткова дадзеных для меркавання аб ведах кожнага вучня.

Хатнія заданні губляюць сэнс, калі іх рэгулярна не правяраць. У залежнасці ад зместу і задач урока, праверка дамашняга задання можа ажыццяўляцца як у пачатку ўрока (калі тэма ўрока з'яўляецца працягам папярэдняй), так і ў канцы (калі новая тэма).

 

Дамашняя заданне па беларускай (рускай) мове

 

Практыкаванні, якія задаюцца ў якасці дамашняга задання, могуць выконвацца не толькі ў пісьмовай форме, але ў некаторых выпадках і ў вуснай. Аб'ём пісьмовай хатняй працы не павінен перавышаць трэцяй часткі аб'ёму работы, выкананай у класе. Час, які затрачваецца на выкананне вуснага практыкавання, не павінна перавышаць устаноўленай нормы. Практыкаванні могуць ўскладняцца побач разнастайных заданняў, што павялічвае аб'ём працы. Гэта таксама неабходна ўлічваць, зыходзячы з таго, што на перапісванне практыкаванні звычайна патрабуецца ад 8 да 15 хвілін.

Найбольш працаёмкія заданні, як, напрыклад, падбор прыкладаў на пэўнае правіла, складанне схем, табліц і г. д., неабходна даваць без іншых заданняў, абавязкова з папярэдняй падрыхтоўкай, а ў шэрагу выпадкаў – як адно з дыферэнцыраваных заданняў, з улікам індывідуальных магчымасцяў навучэнцаў.

Па сваім змесце дамашнія заданні могуць быць звязаны з матэрыялам аднаго або некалькіх урокаў. Яны могуць ўключаць у сябе (як дадатковыя заданні або як частка асноўнага заданні) паўтарэнне раней вывучанага. У любым выпадку неабходна прытрымлівацца меры: пры наяўнасці дастатковага аб'ёму асноўнага заданні немэтазгодна перагружаць вучняў дадатковымі заданнямі. Іх неабходна даваць у тым выпадку, калі гэта сапраўды важна: у мэтах паўтарэння вывучанага матэрыялу, якое неабходна для больш яснай працы пры вывучэнні новага, або ў сувязі з падрыхтоўкай да праверачным работ.

У якасці дамашніх заданняў могуць быць практыкаванні тыпу ускладненнага спісванне з устаўкай (літар, частак слова, цэлага слова), расстаноўкай і тлумачэннем прапушчаных знакаў прыпынку, а таксама розныя віды граматычнага разбору.

Разумнае чаргаванне розных тыпаў практыкаванняў трэніруе ўсе віды памяці: глядзельную (напрыклад, пры выкананні практыкаванняў на спісванне), слыхавую (пры складанні вуснага апавядання), лагічную (пры афармленні схемы да складаных словах матэрыялу), вобразную і эмацыйную (пры вусным апісанні прадмета, з'явы).

Не ўсе віды практыкаванняў аднолькава каштоўныя ў якасці дамашніх заданняў у розных канкрэтных умовах. Таму настаўніку вельмі важна вырашыць пытанне аб ступені эфектыўнасці кожнага з іх у дадзеным канкрэтным выпадку. Злоўжываць такімі заданнямі, якія значна павялічваюць час выканання урокаў (складаць схемы, табліцы, рыхтаваць дамашнія сачыненні і г. д.) недапушчальна. 

Пры праверцы дамашняга задання практыкуюцца наступныя спосабы: 

• франтальная праверка выканання практыкаванні;

• выбарачная праверка пісьмовага задання;

• франтальны апытанне па заданні;

• выкананне аналагічнага практыкавання;

• взаімаправерка выканання пісьмовага задання;

• апытанне па індывідуальных картках;

• апытанне з выклікам да дошкі. 

Такім чынам, праверка дамашняга задання можа быць франтальнай і індывідуальнай. Нельга дапускаць ўніверсалізацыі спосабаў праверкі, выкарыстоўваючы з дня ў дзень адны і тыя ж. Выхад у рацыянальным выкарыстанні ўсіх вышэй пералічаных спосабаў. Важна не зацягваць праверку дамашняга задання, што прывядзе да непрадуктыўным страт навучальнага часу.