Карта сайта Электронное обращение На главную

Меню

Главная

Проход по ссылкам навигации

Обнаружили ошибку?

НОВОЕ!

Система Orphus

Календарь новостей

<<Июнь, 2018>>
пнвтсрчтптсбвс
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Горячие новости

 

 20.06.2018  Списки первоклассников

подробнее...

 

 18.06.2018  Колы и двойки станут неудами

подробнее...

 

 18.06.2018  Что изменится в школах и вузах?

подробнее...

 

 04.06.2018  Каникулы с пользой

подробнее...

 

 13.06.2018  Выпускной 9-х классов!

подробнее...

Контактная информация

Адрес: Витебская область, г.п. Лиозно, ул.Безуглого, 9
Телефон: 5-13-98, факс: 5-15-42
Электронная почта: sch1@liozno.edu.by

 

МЕТАДЫЧНЫЯ РЭКАМЕНДАЦЫІ

па аб'ёму і дазавання дамашняга задання

 Пісьменны падыход да аб'ёму, дазіроўцы дамашніх заданняў можа ў нейкай ступені захаваць здароўе вучняў.

Пры арганізацыі дамашніх заданняў варта выконваць наступныя патрабаванні:

• заданне павінна быць зразумела кожнаму вучню, г. зн. усе навучэнцы павінны дакладна ведаць, што рабіць і як рабіць (яснасць заданні);

• заданне павінна насіць характар пытання, посільнага для самастойнага рашэння. Заданні не дасягаюць мэты, калі да іх не дадзены адпаведны інструктаж або, наадварот, яны надзвычай «разжеваны» (павінны мець праблемны характар);

• заданне павінна вызначаць яго праверку. Пры дапамозе кантролю настаўнік выхоўвае ў вучняў стараннасць, стараннасць і акуратнасць у рабоце (ўстаноўка на кантроль);

• заданне на дом можа быць франтальным, дыферэнцыраваным і індывідуальным, але заўсёды з улікам асаблівасцей класа (ўстаноўка на індывідуалізацыю заданняў);

• заданне па прадмеце павінна быць строга рэгламентавана і ўзгоднена з заданнямі па іншых прадметах (ўлік аб'ёму заданняў);

• заданне не павінна быць аднастайным і аднатыпным. У заданнях павінны сустракацца нестандартныя пытанні, пытанні для папярэдняга абдумвання, назіранняў (разнастайнасць заданняў);

• заданне павінна арыентаваць вучняў на самастойны пошук рашэнняў, на выкарыстанне атрыманых раней ведаў і навыкаў у новых умовах (развіццё самастойнасці);

• у заданні павінны ўводзіцца пытанні для паўтарэння асноўных раздзелаў праграмы (ўстаноўка на паўтарэнне пройдзенага);

• кожнае заданне павінна мець цяжкасць, але быць пасільным для вучняў. Гэтую цяжкасць яны могуць пераадолець пры максімальным выкарыстанні ўсіх сваіх здольнасцяў і ўменняў (ўстаноўка на пераадоленне цяжкасцяў вучэнні);

• заданні павінны ўключаць у сябе пытанні, якія патрабуюць ад вучня уменняў параўноўваць, аналізаваць, абагульняць, класіфікаваць, вызначаць прычынна-выніковыя сувязі, фармуляваць высновы, прымяняць засвоеныя веды ў новых сітуацыях і да т. п. (устаноўка на развіццё мыслення);

 

Заданне, накіраванае на засваенне матэрыялу ўрока, лепш даваць у канцы ўрока. Заданне, накіраванае на замацаванне якога-небудзь навыку, лепш даваць адразу пасля практыкаванняў, якія выпрацоўваюць гэты навык. Заданне, кантралюючае веды навучэнцаў, больш карысна даваць у пачатку ўрока.

Дамашняя вучэбная работа цесна звязаная з работай на ўроку, арганічна выцякае з папярэдняга ўрока, з'яўляецца яго працягам і рыхтуе наступны ўрок.

Недапушчальна, калі дрэнна падрыхтаваны ўрок заканчваецца хатнім заданнем, якія ўключаюць прапрацоўку няскончанага на ўроку новага матэрыялу і практыкаванняў да яго. Непасільны аб'ём заданні спараджае хранічнае непаразуменне.

Варта памятаць, што дамашняе заданне тлумачыцца і задаецца да званка з урока і гранічна зразумела вучням. Яшчэ на ўроку настаўнік павінен быць упэўнены, што вучні ведаюць, што, навошта і як рабіць дома. Заданне павінна быць пасільным для большасці, не вельмі простым для моцных вучняў.

Неабходна папярэдзіць залішняе захапленне хатнімі заданнямі, якое можа прывесці да перагрузкі навучэнцаў: выключыць заданні, разлічаныя толькі на механічную працу, занадта грувасткія заданні, адымае шмат часу, але не даюць патрэбнага станоўчага эфекту. Прычынай перагрузкі можа быць і няправільны разлік настаўніка на ўменні вучняў, якіх у іх на самай справе няма.

Перагрузку выклікаюць і такія заданні, аб парадку і прыёмах выканання якіх вучні не маюць ясных уяўленняў, а таксама заданні, не скаардынаваныя настаўнікам па іншых прадметах.

Пастаноўка выразнай мэты кожнага дамашняга задання, іх адбор відаў і рэальная ацэнка ўсіх магчымасцяў навучэнцаў папярэдзіць небяспеку перагрузкі.

Згодна з сучасным педагагічным і гігіенічным патрабаванням, навучанне ў першым класе праводзіцца без хатніх заданняў (толькі са другога паўгоддзя магчымыя заданні па чытання). Аднак нярэдка гэта патрабаванне парушаецца, як яно парушаецца і тады, калі на выхадныя, святочныя i канікулярныя дні дзеці атрымліваюць хатнія заданні.

Рэкамендуемае гігіеністамі час падрыхтоўкі ўрокаў не павінна перавышаць у другім класе 1,2 гадзіны, у трэцім і чацвёртым – 1,5 гадзіны. Пры гэтым улічваюцца індывідуальныя псіхафізіялагічныя асаблівасці дзяцей. Аб'ём дамашняга задання па адным прадмеце павінен складаць 4-5 частку ўсяго часу, якое вучань затрачвае на падрыхтоўку ўрокаў.

Неабходны выразны рытм заняткаў. Для другакласніка пасля 25 хвілін заняткі – перапынак на 5-10 хвілін. Падчас перапынку добра зрабіць некалькі гімнастычных практыкаванняў, карысная спецыяльная гімнастыка для вачэй. У трэцім класе працягласць заняткаў (без перапынку) можа быць павялічана да 35-40 хвілін, а ў чацвёртым – да 45 хвілін. Але на працягу гэтага часу павінна быць фізкультп на 2-3 хвіліны. Падчас вялікага (г. зн. 10-хвіліннага) перапынку навучэнцы трэцяга-чацвёртага класа могуць выканаць невялікую хатнюю працу (напрыклад, паліць кветкі).

Бацькі і дзеці павінны дакладна ведаць асноўныя гігіенічныя патрабаванні, якія датычацца выканання дамашніх заданняў: арганізацыя працоўнага месца, рытм і працягласць заняткі, засяроджанасць пры іх выкананні. 

Праверыць выкананне дамашняга задання – значыць устанавіць факт яго выканання, правільнасць выканання, якасць (як па зместу, так і па форме), выявіць самастойнасць выканання, вызначыць прыёмы, выкарыстаныя вучнямі пры самастойнай рабоце дома, у канчатковым рахунку вызначыць падрыхтаванасць вучняў да засваення новага матэрыялу. Праверка хатніх заданняў патрабуе пэўнай сістэмы: змест матэрыялаў праверкі, яго аб'ём і паслядоўнасць (што і калі правяраць); віды і прыёмы праверкі (якімі спосабамі і як правяраць):парадак выкліку навучэнцаў (каго і калі правяраць). Сістэма праверкі абавязкова павінна прадугледжваць методыку правядзення ўліку ведаў і розныя яго формы, якія дазваляюць ахапіць праверкай ўсіх навучэнцаў і атрымаць дастаткова дадзеных для меркавання аб ведах кожнага вучня.

Хатнія заданні губляюць сэнс, калі іх рэгулярна не правяраць. У залежнасці ад зместу і задач урока, праверка дамашняга задання можа ажыццяўляцца як у пачатку ўрока (калі тэма ўрока з'яўляецца працягам папярэдняй), так і ў канцы (калі новая тэма).

 

Дамашняя заданне па беларускай (рускай) мове

 

Практыкаванні, якія задаюцца ў якасці дамашняга задання, могуць выконвацца не толькі ў пісьмовай форме, але ў некаторых выпадках і ў вуснай. Аб'ём пісьмовай хатняй працы не павінен перавышаць трэцяй часткі аб'ёму работы, выкананай у класе. Час, які затрачваецца на выкананне вуснага практыкавання, не павінна перавышаць устаноўленай нормы. Практыкаванні могуць ўскладняцца побач разнастайных заданняў, што павялічвае аб'ём працы. Гэта таксама неабходна ўлічваць, зыходзячы з таго, што на перапісванне практыкаванні звычайна патрабуецца ад 8 да 15 хвілін.

Найбольш працаёмкія заданні, як, напрыклад, падбор прыкладаў на пэўнае правіла, складанне схем, табліц і г. д., неабходна даваць без іншых заданняў, абавязкова з папярэдняй падрыхтоўкай, а ў шэрагу выпадкаў – як адно з дыферэнцыраваных заданняў, з улікам індывідуальных магчымасцяў навучэнцаў.

Па сваім змесце дамашнія заданні могуць быць звязаны з матэрыялам аднаго або некалькіх урокаў. Яны могуць ўключаць у сябе (як дадатковыя заданні або як частка асноўнага заданні) паўтарэнне раней вывучанага. У любым выпадку неабходна прытрымлівацца меры: пры наяўнасці дастатковага аб'ёму асноўнага заданні немэтазгодна перагружаць вучняў дадатковымі заданнямі. Іх неабходна даваць у тым выпадку, калі гэта сапраўды важна: у мэтах паўтарэння вывучанага матэрыялу, якое неабходна для больш яснай працы пры вывучэнні новага, або ў сувязі з падрыхтоўкай да праверачным работ.

У якасці дамашніх заданняў могуць быць практыкаванні тыпу ускладненнага спісванне з устаўкай (літар, частак слова, цэлага слова), расстаноўкай і тлумачэннем прапушчаных знакаў прыпынку, а таксама розныя віды граматычнага разбору.

Разумнае чаргаванне розных тыпаў практыкаванняў трэніруе ўсе віды памяці: глядзельную (напрыклад, пры выкананні практыкаванняў на спісванне), слыхавую (пры складанні вуснага апавядання), лагічную (пры афармленні схемы да складаных словах матэрыялу), вобразную і эмацыйную (пры вусным апісанні прадмета, з'явы).

Не ўсе віды практыкаванняў аднолькава каштоўныя ў якасці дамашніх заданняў у розных канкрэтных умовах. Таму настаўніку вельмі важна вырашыць пытанне аб ступені эфектыўнасці кожнага з іх у дадзеным канкрэтным выпадку. Злоўжываць такімі заданнямі, якія значна павялічваюць час выканання урокаў (складаць схемы, табліцы, рыхтаваць дамашнія сачыненні і г. д.) недапушчальна. 

Пры праверцы дамашняга задання практыкуюцца наступныя спосабы: 

• франтальная праверка выканання практыкаванні;

• выбарачная праверка пісьмовага задання;

• франтальны апытанне па заданні;

• выкананне аналагічнага практыкавання;

• взаімаправерка выканання пісьмовага задання;

• апытанне па індывідуальных картках;

• апытанне з выклікам да дошкі. 

Такім чынам, праверка дамашняга задання можа быць франтальнай і індывідуальнай. Нельга дапускаць ўніверсалізацыі спосабаў праверкі, выкарыстоўваючы з дня ў дзень адны і тыя ж. Выхад у рацыянальным выкарыстанні ўсіх вышэй пералічаных спосабаў. Важна не зацягваць праверку дамашняга задання, што прывядзе да непрадуктыўным страт навучальнага часу.